Reklámok a hűtőn? „Értéknövelés!”

Hírek

Gondoltátok volna, hogy eljön a nap, amikor a gondosan kiválasztott, prémium kategóriás okoshűtőnk képernyőjén nem a családi naptár, a bevásárlólista vagy a kedvenc fotóink, hanem kéretlen reklámok jelennek meg? Nos, a Samsung szerint ez nem egy disztópikus jövőkép, hanem egy pilot program, aminek a célja – és most kapaszkodjatok meg – az, hogy „erősítse a tulajdonosi értéket”.

Jól olvastátok. A legújabb szoftverfrissítéssel az amerikai piacon a Samsung Family Hub hűtőszekrények elkezdtek „promóciókat és kurált hirdetéseket” megjeleníteni. A hír különösen annak fényében ironikus, hogy a cég áprilisban még kategorikusan tagadta, hogy bármi ilyesmire készülnének. Úgy tűnik, a „tervek” gyorsan változnak.

Hogyan működik a gyakorlatban?

A Samsung hivatalos közleménye szerint a hirdetések az úgynevezett „Cover Screen”-en, vagyis a készenléti képernyőn jelennek meg, amikor a hűtő épp „pihen” vagyis nincs semmilyen egyéb információ, amit megjeleníthetne. A cég sietett hozzátenni, hogy a reklámok nem zavarják meg a Művészeti Módot vagy a fotóalbumokat, és egy-egy hirdetés elvethető, így az adott kampány ideje alatt nem bukkan fel újra.

De ne legyenek illúzióink. Ez egy klasszikus „láb az ajtórésben” technika. Ami ma egy elvethető hirdetés, az holnap egy interaktív, hangos reklám lehet, ami csak akkor tűnik el, ha megvesszük a legújabb joghurtot a hirdetőtől.

A „Képernyőt mindenhova” stratégia sötét oldala

Ez a lépés tökéletesen illeszkedik a Samsung „screens everywhere” (képernyőt mindenhova) stratégiájába. Hiszen ha már van egy nagy, csillogó felület a konyhánk közepén, miért ne lehetne pénzt csinálni belőle? Ismerős a minta? Pontosan ezt tették tíz évvel ezelőtt az okostévéikkel is, amelyek idővel szintén tele lettek reklámokkal.

Most, hogy kijelzőt kapott a főzőlap, a sütő, a mosagató- és a mosógép na meg persze a szárító is, a „lehetőségek végtelenek”.

A probléma ezzel a szemlélettel az, hogy a felhasználó már fizetett. És nem is keveset. A Family Hub hűtők a piac prémium szegmensét képviselik. Az ember azért ad ki érte súlyos százezreket vagy akár milliókat, hogy egy innovatív, kényelmes és személyre szabható eszközt kapjon, nem pedig egy újabb hirdetési felületet az otthonába. A vásárlással implicit módon megvettük a hardvert és licenszeljük a rajta futó szolgáltatásokat – reklámmentesen. A Samsung most egyoldalúan felrúgja ezt a megállapodást.

Mi a helyzet Európában?

Jelenleg ez egy amerikai pilot program. Azonban naivitás lenne azt hinni, hogy ha ott beválik, nem próbálják meg kiterjeszteni más piacokra is. Ami ma Amerikában „értéknövelő kísérlet”, az holnap könnyen lehet európai valóság. (Szevasz GDPR! Jön a Cookie consent a hűtőre is, bizony!) A közösségi médiában és a szakmai fórumokon már most is óriási a felháborodás, sokan már eleve kockázatosnak tartják a márkát a megbízhatósági problémák miatt, és ez az újabb lépés csak olaj a tűzre.

Az igazi kérdés az, hogy hol húzzuk meg a határt. Az okosotthon lényege a kényelem, a biztonság és az automatizáció, nem pedig az, hogy a legintimebb életterünket is elárasszák a marketingüzenetek. A hűtőnk tudja, mit eszünk, mikor fogy ki a tej, és milyen diétát követünk. Ez az adathalmaz aranyat ér a hirdetőknek. Tényleg át akarjuk adni nekik?

Kíváncsian várom a fejleményeket, és természetesen beszámolok róla, ha a trend begyűrűzik Európába is.

Nektek mi a véleményetek? Elfogadnátok reklámokat a prémium kategóriás okosotthon eszközeiteken némi kedvezményért cserébe, vagy ez egy vörös vonal, amit nem léphetnek át a gyártók?

Írjátok meg kommentben!


Discover more from Okosotthon Blog

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Back To Top