A piacon számos megoldást kaphatunk a gépjárműnk utólagos “okosítására”, de csak nagyon kevés olyan autót találunk az utakon, ami a futószalagról legurulva valóban okos funkciókkal rendelkezik. Nem kell nagy dologra gondolnunk, nem az önvezetés ezen a téren a cél, hanem, mint a “kiterjesztett otthonunk” része, olyan kényelmi, biztonsági és takarékossági funkciók működtetése, ami az okosotthonunk esetében természetes lehet.
A gépjárművek esetében a rendelésszerű működéshez kapcsolódó funkciók élesen különválnak az egyéb, utasok kényelmét biztosító funkcióktól, hiszen létfontosságú, hogy a autó mindig pontosan azt tegye és úgy reagáljon, ahogy azt a tervező asztalon megtervezték, az utasbiztonság, a környezet biztonsága és a gépjármű állagának megóvása az elsődleges feladat. A “nem alapfunkciók” esetében is csak ritkán és nagyon limitáltan van lehetőség arra, hogy valami külső rendszer beavatkozzon. Jó példa erre a klimatizálás: klimatizálási zónák, ülésfűtés/hűtés is rendelkezésre áll, viszont ezek szabályozása nem gyári fejegységről már nem plug-and-play megoldás.
Nagy előrelépés volt a telefonok kijelzőjének “beépülése” a fedélzeti “info-tainment” (információs és szórakoztatási) rendszerekbe, mint például az Android Auto és az Apple CarPlay. Így a gyártók válláról lekerült a felelősség egy esetleges “alkalmazás piactér” működtetésével kapcsolatban és a felhasználók maguk szabhatták testre a megfelelő alkalmazásokkal a rendszert. Az Android Auto és az Apple CarPlay is meglehetősen szigorú feltételeket szab a gépjármű kijelzőjén futó alkalmazásokkal szemben, ami elsősorban a vezetésbiztonságot szolgálja.
Az Apple viszont szeretne továbblépni és lehetővé tenni, hogy a CarPlay-en keresztül hozzáférhessen a klíma és a beépített hangtechnika vezérléséhez, illetve érzékelő információkat kaphasson a külső és belső hőmérsékletről, páratartalomról, esetleges figyelmeztetésekről ülések helyzetéről és állapotáról (ül-e valaki az ülésen). Ennek a célja természetesen hosszú távon nem más, mint az otthonunkban már ismert HomeKit-es eszközök automatizációjához hasonló megoldás: Például a fűtésér felelős klíma egység szabályozása a külső és belső hőmérséklet, belső páratartalom és a gépjárműben lévő személyek száma és igénye szerint (például idős korú, segítséggel élő vagy gyermek van az autóban).
Míg ezek a feltételek az otthonunkban egyszerű(bb)en megteremthetőek, a gépjárművek esetében, ahol minden rendszer a gyártó neve alatt fut és a gyártónak szinte kizárólagos kontrollja van felette, sokkal nehezebben megteremthetőek. Az igény azonban, hogy a gépjárművünk belső paraméterei jobban testreszabbhatóak legyenek, egyre jelentősebb elvárás a gépjármű tulajdonosok irányából, így érthető az Apple törekvése is, főleg ha a soha-el-nem-készült “Apple Car” koncepcióját is figyelembe vesszük. Az “IronHeart” (VasSzív) néven futó projekt nagy ellenállásba ütközik az autógyártók részéről, hiszen olyan területen kínálhat extra szolgáltatásokat, ahol jellemzően magas haszonnal dolgoznak a gyártók, elég ha csak a hangrendszerek és fejegységek áraira gondolunk, amelyek sokszor túlszárnyalják az iPhone vagy iPad készülékek árát lényegesen szolidabb képességekkel.
Ha az Apple terve mégis sikerrel jár, akkor nem csak a most kiemelt helyzetben lévő márkák, mint a Tesla, BMV vagy a Volkswagen csoport gépjárműveit lehet majd az okosotthonhoz illeszteni (“Ha a kocsi a garázsba ért és a gyújtás lekapcsolt, kapcsold fel a garázs világítását és engedd le a garázskaput”)